Definiranje zdravstvene njege

1. Teorije i definicije zdravstvene njege

Teorije zdravstvene njege:

objašnjavaju sadržaj, činitelje, načela zdravstvene njege i njihov odnos

Florence  Nightingale 1859. – prvo objašnjenje zdravstvene njege “Notes on Nursing. What It Is, and What It Is Not”

Definicije zdravstvene njege

  • definicija zdravstvene njege sukladna zakonima zemlje koji se odnose na sestrinsku praksu nema opće prihvaćene definicije, u našoj zemlji preuzeta definicija V. Henderson
Slika 1. Teorije zdravstvene njege

1.1 Florence Nightingale

Slika 2. Florence Nightingale
Slika 3. Model zdravstvene njege Florence Nightingale

1.2. Ernestine Wiedenbach

Slika 4. Teorija Ernestine Wiedenbach

Izvor slike: https://alchetron.com/cdn/ernestine-wiedenbach-9df633c8-d145-44f5-9771-adb2b0ae636-resize-750.jpeg

1.3. Dorothy E.Johnson

Slika 5. Bihevioralna teorija Dorothy E.Johnson

Izvor slike: https://www.library.vanderbilt.edu/specialcollections/history-of-medicine/exhibits/biopages/djohnson.php

1.4. Dorothy E. Orem

Slika 6. Teorija samozbrinjavanja (selfcare) Dorothy E. Orem

Izvor slike: https://nurseslabs.com/dorothea-orems-self-care-theory/

1.6. Virginia Henderson

  • zdravlje sposobnost pojedinca da samostalno zadovoljava svoje potrebe
Slika 7. 14 Osnovnih ljudskih potreba
Slika 8. Teorija Virginie Henderson – 7 pitanja
Slika 9. Teorija zdravstvene njege Virginia Henderson

Zadaci

Na postavljeno pitanje (1. – 3.) odgovorite da li se radi o točnoj ili netočnoj tvrdnji

  1. Kompenzatorni, djelomično kompenzatorni i suportivno – edukacijski sustav sastavni su dio teorije Dorothy E. Orem.
  2. Dva sustava biološki i bihevioralni sastavni su dio teorije Dotothy E. Johnson.
  3. Četiri modela adaptacije sastavni su dio teorije Ernestine Wiedenbach.

4. Koja od navedenih tvrdnji obilježava teoriju Dorothy E. Johnson (jedan odgovor točan)

a) Razmjena, komunikacija, odnosi s drugim ljudima, vjerovanje, izbor, kretanje i aktivnost, percepcija, znanje, emocije.

b) Afilijativni, ovisnički, nutritivni, eliminacijski, seksualni, agresivni, afirmativni podsustav.

c) Kompenzatorni, djelomično kompenzatorni i suportivno – edukacijski sustav.

d) Izbjegavanje štetnih utjecaja okoline, komunikacija, disanje, uzimanje hrane i tekućine, eliminacija otpadnih tvari, održavanje higijene i odijevanje, održavanje normalne temperature tijela, kretanje, rad i rekreacija, seksualne potrebe i aktivnosti, spavanje, umiranje.

e) Cjelovitost, interakcija, evolucija, identitet, sposobnosti.

5. Kojoj teoriji pripada insuficijentno, neadekvatno, inkompatibilno, dominantno ponašanje?

6. Teorija V. Henderson – Koja je svrha pomoći?